Followers

Sunday 18 December 2011

Orang Cina DiChina Lihat Kita Solat...Ini Kata Dia..


Taukah anda? Gerakan yang anda selalu lakukan ketika solat, baik itu rukuk, sujud, mahupun duduk merupakan gerakan yang paling profesional bagi anatomi tubuh manusia. Bahkan dari sisi perubatan, solat merupakan ubat dari pelbagai jenis penyakit.

Ilmuwan China yang belajar Perubatan ilmu cina pun mendedahkan pelbagai macam manfaat solat bagi kesihatan pada masa pelaksanaannya.

Ini penjabaran Salat dalam perspektif Perubatan Ilmu China

1. Solat subuh
Pukul 05.00-06.00 saat solat subuh merupakan waktu yang abik untuk menerapi pencernaan.

2. Solat zuhur
Pada waktu solat zuhur, ada tenaga api yang keluar pada dari pukul 12.00 WIB sampai petang yang bermanfaat bagi jantung dan buah pinggang.

3. Solat asar
Dalam gerakan solat asar, terdapat kitaran dari panas ke sejuk yang berguna bagi terapi kandung kencing. Secara semulajadi, gerakan solat asar ternyata memisahkan bahan-bahan kimia dalam tubuh kita.

4. Solat magrib
Adatenaga air yang keluar pada pukul 18.00 WIB setelah terbenamnya matahari. Menurut Perubatan ilmu cina waktu maghrib yang disertai gerakan solat sekaligus menerapi buah pinggang.

5. Solat isya
Solat isya dilakukan selepas matahari terbenam. Waktu ini disebut boleh mengurangkan kelebihan tenaga. Dan, ada tenaga kayu yang keluar pada pukul 23.00 WIB yang mampu menghancurkan racun-racun di tubuh. Menurut Perubatan ilmu cina, racun itu dibakar kayu untuk membuang racun di dalam otak.

6. Solat tahajud
Ilmuwan Chinamenyebut sembilan gerakan solat sebagai gerakan suprayoga kerana tenaga itu akan masuk ke saraf di tangan dan cara yang paling tepat untuk menangkap tenaga itu. Kerana itulah, apabila kita melakukan takbir masa memulakan solat dan takbir masa bangun dari ruku, di situlah tenaga masuk.

Maka tak menghairankan bukan mengapa Allah menyeru kita untuk solat. Selain sebagai tiang agama, solat merupakan ibadah wajib yang bersifat terapi. Bila kita rajin melakukan solat, nescaya Allah SWT akan memberikan petunjuk dan kemudahan bagi kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...